Rusland på tværsPå cykel i Sibirien 4. del |
Rusland på tværs 1997 - 4. del.
Der er laaaangt til Europa. Af Jens Alstrup
Claus og jeg havde valgt at splitte op ved Baikalsøen. Vi tog
begge båden de 700 km til Irkutsk. Jeg for at reparere cyklen og
Claus for at være i byen en længere periode. Humøret var i
bund. Uheld havde fulgt på uheld.
DHL havde bragt mit nye hjul de 6.000 km fra Moskva på kun en
enkelt dag. Vejret havde været godt hele 3 dage i træk, men
ellers var der ikke meget at juble over. Båden sejlede ikke
mere; de manglede penge til brændstof. Jeg troede først, at det
var løgn. Mine reservedele fra Danmark blev tilbageholdt af
toldmyndighederne. Og mens jeg blomstrede" 40 timer i
toget (mod 9 timer med båd) på vej tilbage til udgangspunktet,
blev vejret igen elendigt. 8.000 ensomme kilometer ventede
forude. De sidste 1.200 km langs BAM-jernbanen fra Nisjnieangarsk
til Tajshet var ofte mere en sur pligt end en fornøjelse. Igen
og igen havde vi hørt at vejen ville være god her, men nu
erfarede jeg, at det langt fra var tilfældet. Kun 500 km var
asfalteret, og resten var elendige grus- og jordveje opløst i
regnen. Alligevel var det ikke en helt elendig etape. Passet fra
Baikal og dalen med Lenafloden ved Ust Kut, var enestående
smukke og Bratsk dæmningen imponerende. Kun en enkelt nat måtte
jeg sove i telt på denne strækning. Det gav en smuk solnedgang
ved nogle varme kilder, men også et utal af myggestik og en
søvnløs nat. Natten bød nemlig på øs-regnvejr og torden, og
toget larmede vanvittigt på en nærliggende stålbro. Teltet
holdt heldigvis tæt. En anden positiv ting var, at jeg intet
hørte til mine canadiske konkurrenter. Og da der kun er en vej,
har de enten opgivet, eller også er de blevet endnu mere
forsinket end jeg.
I Krasnojarsk skulle jeg være gæst hos den katolske kirke.
Vejen var svær at finde, så jeg spurgte om vej. Tilfældet
ville, at jeg spurgte en journalist, der var deltager i en
pressekonference, afholdt af den øverstkommanderende general for
hæren i hele Sibirien. Journalisten kendte ikke helt vejen, men
han ville gerne hjælpe. Hvor kom jeg fra?". Det
fortalte jeg. Vent her, så kommer jeg om lidt!". Han
gik tilbage til konferencen. Senere hørte jeg, at konferencen
gik i stå. Alle snakkede om cykling fra Magadan, lige indtil
generalen blev temmelig mellemfornøjet. Journalisterne aftalte,
at de ville holde en ny konference næste dag. Min"
journalist vendte tilbage og sørgede for, at jeg fik
politieskorte hele vejen til det lille kloster. Betjentene fik
min autograf. Efter en hyggelig aften og en god nats søvn, ankom
jeg til pressekonferencen. Der var ikke mindre end 5 aviser, 2 TV
- stationer og 1 radiostation. Opholdet forløb i øvrigt også
godt. De polske og russiske munke og præster var fornøjeligt
selskab, og DHL havde fået lirket" mine ting ud af
toldmyndighedernes varetægt.
I Novosibirsk skulle jeg overbringe 2 studieophold til Akademiet
for Nationaløkonomi fra Roskilde Handelsskole. Men pga.
manglende kommunikation var arrangementet ikke helt vellykket.
Gaven blev overrakt, men jeg fik ikke mødt nogen af de
studerende eller set akademiet.
Den nye vej til Omsk var endnu ikke færdig. Så af de 750 km fra
Novosibirsk var der fortsat 250 km jordvej. Først så det ud
til, at jeg havde heldet med mig, men de sidste 30 km havde det
regnet. Som jeg nærmede mig, så bilerne mere og mere miserable
ud. Folk vinkede og råbte, at jeg skulle vende om. De første
200 meter våd vej gik meget godt, men så blev pløret som brun
sæbe. Cyklen gled ud til siden og jeg landede midt i æltet.
Eneste trøst var, at jeg landede blødt. Føj, hvor var det
ulækkert. Jeg måtte trække cyklen. Pløret blev til et leret
ælte. Hjulene kunne ikke længere rotere. Skærmene blev
afmonteret, og alligevel måtte jeg fjerne mudder for hver 2-400
meter! Selv mine sko var et problem, da flere kg. ler satte sig
som store plader på mine små str. 46. Sceneriet var absurd.
Pløre og ælte iblandet kogødning overalt. Allevegne sad last-
og personbiler fast. 4-hjuls-trækkere og nogle enkelte med
snekæder kom igennem med besvær. Kun de specielle Kraz og Ural
6-hjulstrækkerlastbiler gik uden videre gennem æltet, og det
endda ofte med et køretøj på slæb. Jeg slæbte og asede og
bandede højlydt. Hold da kæft, hvor var det fristende at få et
lift med en Ural. Tilbud var der nok af. På 2 timer havde jeg
flyttet mig mindre end 6 kilometer. Jeg kunne umuligt nå frem
til næste by, før det blev nat. Faktisk var alt mørkt,
allerede da jeg ankom til det næste lille stykke skov. Helsport
påstår at deres telt kan sættes op i blinde, og nu fik jeg
chancen for at afprøve det. Det var helt korrekt, men føj, hvor
var det ulækkert at stige i soveposen indsmurt i ildelugtende
mudder.
I Omsk gik 2 fulde dage med at vaske alt udstyr og tøj rent for
mudder. Imens skiftede vejret til det sibirerne kalder
babaleta" (kvindernes sommer), det er et lidt frækt,
men ikke sjofelt, udtryk for ca. 10 dage med en ekstra sommer i
september. Babaletaen fulgte mig helt til Ural. Det var
heldigt, for jeg havde fået snotnæse og feber, og havde vejret
også været imod mig, var kræfterne ikke slået til.
Det føltes dejligt at nå Europa og sætte turens 1. Rekord. Jeg
er nu den første cyklist, der har krydset hele Asien indenfor
Ruslands grænser på en sæson. Begivenheden blev markeret med
TV - interview og fejret med besøg hos den britiske og
amerikanske generalkonsul i Jekzterinburg. Jeg er ved godt mod,
og holder cyklen, når jeg frem til Kaleningrad som planlagt, og
til januar 98 vil jeg begynde at afholde foredrag om
ekspeditionen.